Het is vakantietijd! De meeste mensen houden nu vakantie of hebben dat net gedaan. Ik hoop dat u geniet of heeft genoten en weer veilig en gezond thuis komt.
De kermisweek is in aantocht en is onderwerp van deze Nootdorp NU. Al jaren een begrip natuurlijk. Zolang ik in Nootdorp woon is deze jaarlijks terugkerende traditie nauwelijks veranderd. Dat is prettig, want zo weet iedereen wat er gaat gebeuren. Maar nu de uitvaart… Want daar zijn de veranderingen niet te houden.
In april woonde ik een lezing bij van Marieke van der Weiden, futuroloog. Zij heeft 2 jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de uitvaartbeleving van de toekomst en de zakelijke mogelijkheden in de funeraire sector.
Als we haar mogen geloven dan draait de uitvaartbranche binnen 5 jaar om virtual reality marketing en gaan merken consumenten helpen ‘herinneren’.
Uber rouwvervoer, Amstel uitvaartcafé’s voor het vriendengevoel, Rituals rouwtuinen voor een geurbeleving… Urnen te koop bij Ikea, Bol.com of Wehkamp. En wat te denken van een mobiele chardonnay uitvaartlounge, afscheidsevenementen in de Efteling of compleet 3D in Pathé?
Haar lezing deed mij een beetje duizelen. De ontwikkelingen gaan snel. Zou het echt die kant op gaan? Uitvaarten op bijzondere locaties is al iets meer gemeengoed geworden.
Ja, ik heb ook wel eens een uitvaart gedaan in een discotheek, met de kist in de spotlights op de dansvloer. Ook uitvaarten in verschillende theaters, een uitvaart buiten op straat, in een sporthal, een restaurant, een strandtent en zelfs de opties verkend in het Omniversum. Het kan tegenwoordig allemaal. Maar ik ben nog niet tegen gekomen dat biermerken, bouwmarkten en reisorganisaties zich focussen op de uitvaartbranche.
Wellicht krijgen we straks bij een reclame van Mora een condoleance te zien in plaats van een kinderfeestje. Of TUI adverteert met een ‘rouwreis’ om herinneringen op te halen.
Reclame is prima, maar ik hoop dat nabestaanden bij de beslissingen over hoe de uitvaart van hun dierbare er uit moet zien zich vooral laten leiden door wat bij hem of haar past. Het hóeft niet anders dan anders te zijn. Koffie met cake is ook goed. Zolang het maar bij je past. Anders kom je achteraf toch van een koude kermis thuis.
Fijne kermisweek!